פרטים עלי

התמונה שלי
מחנך ומורה לאזרחות ולהיסטוריה מטעם תוכנית "חותם", מלמד בתיכון אורט רמת יוסף, בת ים.

יום רביעי, 12 בדצמבר 2012

מורים יקרים, קחו דקה...

מורים יקרים, קחו דקה מזמנכם ובפנייה אישית אל כל אחד מכם אשאל – איזו חוויית הצלחה מיוחדת אתם זוכרים מחייכם? מהו הצבע הייחודי של כל אחד מכם? איזה ניסיון מיוחד צברתם בחייכם מעבר לתעודת ההוראה שנמצאת בידכם ומכשירה אתכם פורמלית לפתור תרגילים במספרים מרוכבים, להציג דילמות חברתיות בכיתה, לספר על המצאת הפניצילין או להכתיב שיר של ביאליק?

במילים אחרות חברים וחברות, מה מניע אתכם?
מה הסיפור האישי של כל אחד ואחת מכם?

האם מדובר בחוויה מרתקת שהייתם שותפים בה במהלך חייכם? האם זה ידע רב שצברתם באקדמיה ובמהלך חייכם שהפך אתכם מומחי תוכן בתחום מסוים אף יותר מכל פרופסור אחר באוניברסיטה? האם זכיתם באיזו תחרות בפרס כלשהו? האם השתתפתם באירוע מסקרן ומעניין כלשהו שעדיין מעלה לכם חיוך בכל פעם שאתם נזכרים בו, וכשאתם מספרים עליו אתם מרתקים את מי שיושב מולכם? האם הייתם שותפים לדרך או לרעיון מסוים שאתם חשים גאווה בכך גם היום?

האם בתוך כל אחד או אחת מכם/ן יש ילד או ילדה שמרגישים ברגעים מסוימים קצת אבודים מול המערכת? שרצו לתת יותר מהסיפור האישי והבינו שלעתים במערכת שעובדת עפ"י גרפים וציונים (שלא נטעה, הם הרי חלק אימננטי ומוצדק בה) צריך לצנזר את עצמי קצת? האם לעתים צובטת בלבכם מעין תחושת החמצה אל מול העומס הרב במערכת? אני מניח שחלקכם מהנהן עכשיו.

האם, לצד המדידה וההערכה, הייתם רוצים לתת קצת יותר מקום לחוויה האישית של התלמיד? לקול הייחודי של כל מורה? ליצור קצת תחושת רלוונטיות בחלק מהמקצועות שלעתים לתלמידים לא ברור מדוע לומדים אותם? האם הייתם רוצים להראות לתלמידים שלפעמים חלומות מתגשמים? שיש מקום לעוצמות שלהם ושהן זוכות להתייחסות ממיטב המוחות בארץ ואולי בעולם ובראשם המורים? האם גם אתם רוצים להוכיח לתלמידים שניתן וצריך להשתמש בידע שהם לומדים כיום כדי לתקן את עולמם בעתיד?

זה אפשרי, זה פשוט, זה ממש כאן.

לפני כשלושה וחצי חודשים, במהלך החופש הגדול, העליתי בפניכם רעיון לפרוייקט הקמת רשת לשיתוף ידע וחוויות בין מורים באמצעות Skype.

"מורים מארחים מורים" זה נקרא.

הרעיון פשוט: במהלך שיעור רגיל, מקדישים חלק מהשיעור הפרונטלי, כ-15 דקות לפני סופו, למען פתיחת צוהר לעולם הגדול: מארחים בכיתה מישהו מעניין, מישהו שמביא סיפור אחר. נותנים לתלמידים משהו לספר עליו בבית. האמצעי פשוט כמובן, Skype.

אם לא ברור, אדגים: שיעור ערבית בכיתה ח'4, 16.10.2012, יום השנה ה-26 לנפילתו בשבי של רון ארד. דיברנו על פדיון שבויים, משם על גלעד שליט, משם על חמאס ועל חשיבות ההיכרות עם התנועה על מורכבותה למרות העובדה שמדובר בתנועה שמאיימת על ישראל. מכאן המשכנו לספר "להכיר את חמאס" של שלומי אלדר, הפרשן לענייני פלסטינים של ערוץ 10. אחרי כמה דקות, שלומי עלה מולנו ב-Skype.




בסוף השיעור, תלמיד שחווה קשיים רבים בלימוד ערבית, השאיל ממני את הספר ותוך יומיים סיים 130 עמודים.

 דוגמה נוספת: שיעור חינוך על יזמות בתחום המחשבים והטכנולוגיה עם דותן טמיר, מייסד מחנה הקיץ הבינ"ל E-camp לנוער יהודי מכל העולם (600 בני נוער כל מחזור). דותן חלק איתי את ספסל הלימודים במשך 6 שנים, מ-ז' עד יב'. זו הייתה חוויה מרגשת מבחינתי לארח אותו בכיתה.
 

בסוף השיעור רוב הכיתה ויתרה על ההפסקה, ותלמיד אחד מבריק שחולם להקים סטארט-אפ הפך להיות חבר של דותן בפייסבוק.


הלאה: שיעור העשרה בהבעה על אהבה לשפות – חבר טוב, רן בולדור, תותח שפות שחי כיום בבייג'ינג ועובד עבור רדיו סין הבינ"ל סיפר לתלמידים על אהבתו לשפות ולימד אותם קצת סינית, גם כאן הייתי צריך לשלוח אותם הביתה, הם הסכימו לוותר על ההפסקה.












 

ואחרונים חביבים, שני "הוותיקים", שסיפרו לתלמידים היכן היו בדיוק בגילם, וכיצד הגיעו למקום שבו הם כיום:
א.      תום שרון, הממונה על הדסק הערבי  באתר האינטרנט של חדשות 2 – שני שיעורי Skype עד כה.
ב.       רועי קייס, החלוץ, הכתב לענייני ערבים של Ynet – 3 שיעורים עד כה.


תום שרון במהלך שיעור מדסק חדשות האינטרנט של ערוץ 2


רועי קייס בשיעור מהבית בכיתה ז'4




במקביל, הגשתי הצעת מיזם לוועידה ליזמות בחינוך בה התחרו 400 מיזמים מדהימים מכל הארץ. במיזם הצגתי רעיון להקמת אתר שישמש את כל המורים שישתמשו במתודה הזו, ישכללו אותה ויתאמו "אירוח הדדי" בכיתות שלהם. בנוסף לכך יכלול האתר גורמי ידע מהתחום האזרחי ומהאקדמיה שיצטרפו אף הם לפרוייקט: זמרים, שחקנים, אנשי תקשורת, ספורטאים, מדענים, אנשי עשייה חברתית וציבורית, סופרים, סגל אקדמי מהאוניברסיטאות.

במקביל פתחתי קבוצת פייסבוק בה מוצגים השיעורים. אם אתם עדיין לא שם, זה הזמן:





במהלך הוועידה, כמובן לשמחתי הרבה, זכה הרעיון במקום ה-3 המכובד בקטגוריית "המיזמים החדשים" (3 מתוך כ-180 פרוייקטים) ביחד עם עמיתי לתוכנית חותם, שגיא בן חור שזכה גם הוא במקום ה-3 עם הפרוייקט הנהדר "לעוף על זה". בין הפיינלסטים בתחרות היה גם הפרוייקט "בחירתו של תורם", עוד רעיון מצוין של ידידי למחזור ב' בחותם, יוגב חטינה.
 
פגשתי חברים נוספים בפרוייקט, מורים מדהימים מכל הארץ שעושים דברים מדהימים עבור התלמידים שלהם. כמו כן זכיתי להכיר מורים רבים כאלו עם סיפורים מרתקים שאת כל אחד מהם הייתי רוצה לארח בכיתה שלי.
כעת – אשמח להכיר גם אתכם, ושגם מורים אחרים יכירו אתכם.
אוקיי, בוודאי חלקכם עכשיו תוהים וחושבים לעצמם:
א.      המיזם מיועד למורים אבל איפה הם בפרוייקט?
ב.      זה יפה, אבל...
ג.        בבית הספר שלי אין ציוד לזה – איך אוכל לקחת חלק בפרוייקט?
ד.    איך יש לי זמן? אני מוכן להתארח, אבל לארח... לא יודע...
התשובות שלי הן כאלו:
תקופת ההרצה – ניסוי כלים
בתחילת השנה, גם אני בעצמי לא ידעתי עדיין איך מיישמים את הרעיון, והנחתי מראש שהרבה מכם יחושו סקפטיות – וייתכן שבצדק. רציתי לצבור ניסיון בנושא כדי לסייע לכם ולכן לאחר מכן לשלב את המתודה בכיתות שלכם. רציתי לטעות, ליפול, לשחק עם זה קצת. היום אני יכול לומר שיש לי הרבה יותר ניסיון בעניין, וכמובן – גם אני עדיין לומד את השטח.
הגדרת המשימות – מעכשיו, הבמה שלנו!
עד חנוכה הגדרתי לעצמי לקיים שיעורים עם גורמי ידע מהתחום האזרחי, משום שמרבית המורים חווים את קשיי ההתייצבות של תחילת השנה בדיוק בזמן הזה. תוסיפו לזה תקופת בחינות, מילואים של "עמוד ענן" (וגם לפני ואחרי). הבנתם אותי.
מעכשיו, זה אנחנו. אנחנו מכירים את הכתות, מבינים את הרעיון, ומוצאים דרכים ליישמו בכתות שלנו.
בעיית תשתית טכנולוגית? נמצא את הפתרון
אני מבין שבבתי ספר רבים התשתית הטכנולוגית רעועה, ולעתים אף אינה קיימת. יש פתרונות גם לזה. בעידן הטכנולוגי של זמננו, כל שצריך הוא הסכמה ונכונות להשתתף ברשת הזו. כל השאר שטויות. דברו איתי, אפשר למצוא פתרונות קלים: שימוש במתודה בקבוצות העצמה קטנות (5 על לפטופ אחד), "התארחות" בשיעור מהבית או מחדר המורים עם הלפטופ וה"Netstick" האישי שלכם, וגם – שריון מעבדת מחשבים לשם כך.
חוץ מזה, זכרו שאת המתודה יש לשלב בכיתה אחת לכמה זמן (נגיד פעם בחודש) לשם שמירה על עניין בכתות. האם לא תוכלו לשריין את חדר המחשבים שלכם פעם אחת בחודש?
מוכן להתארח, ובוודאי לארח
כל מטרת הפרוייקט היא להשמיש את המתודה בכמה שיותר כתות. זה עובד והתלמידים אוהבים את זה. אפילו בשיעורי ערבית, גם אלו עם הפטור רק שומעים שיש שיעור Skype ומוותרים על שוטטות בחוץ כדי להיכנס לשיעור.
מטבע הדברים, למרות הנכונות הרבה שאני רואה מצד מורים וגורמי ידע, לצערי הרב מאוד אני לא יכול לארח את כולם רק בכיתות שלי. יש לי כבר רשימה משלי, ואני כמובן משתדל כמה שיותר לשמור על המינון הנכון בין למידה בכיתות, לבין שיעורי Skype כתומכי למידה וכהעשרה.
לכן, אני מזמין אתכם ליצור את הקשרים בקרב קבוצת הפייסבוק שלנו ולהתחיל ליזום את השיעורים הללו ביניכם. משהו מסתבך? יש שאלה? אני כאן.
אתר האינטרנט
ברגע שיהיו כמה עשרות מורים שכבר משתמשים במתודה בכתות, אדאג להקמת אתר שישרת את כולנו וישמש פלטפורמה להרחבת הפרוייקט. יש משקיעים, יש מקדמים. כל מה שחשוב כרגע הוא הניסוי שלכם בכלי הפשוט הזה, ושוב – אני לשירותכם.  
שיעור Skype טוב – על מה מומלץ להקפיד?
א.      קביעת נושא השיעור: חשבו על הנושא שהייתם רוצים להביא לכיתה שלכם.
ב.      יצירת קשר: חשבו על הכיתה שלכם ועל המורים או גורמי הידע שלדעתכם יכולים להביא את המסר / הנושא הזה לכיתה. צרו איתם קשר מראש (מייל, פייסבוק, טלפון וכו').
ג.        בדיקת תקינות Skype: בין אם מהמחשב האישי או מהמחשב בחדר המחשבים בבית הספר, חשוב לקבוע מועד לשיחת תיאום קצרה בת 5 דקות. חשוב לשוחח גם על אופי הכיתה והנקודה בזמן בה בכוונת המארח לארח את המתארח.
ד.      מסגרת זמן ברורה: כדי שהשיעור לא יימרח, יש לקבוע זמן כניסה מדויק של האורח, וזמן לשאלות (חשוב חשוב חשוב! זכרו שהאינטראקטיביות היא קלף מנצח כאן). המלצה שלי: 15 דקות. אם אתם רוצים יותר, חובה יתרה לשלב תחנות עניין.   
ה.      שילוב מתודות מפעילות: שאלות לגירוי המחשבה, מצגות וסרטונים שתרצו לשלב או כל דבר אחר שיעניין את התלמידים.
ו.        משוב מהתלמידים: איך היה? מן הסתם לא הכל יהיה מושלם, אבל אנחנו בתחילת הדרך. את המשוב שלהם אנא הפיצו בקרב כל המורים. הלמידה הקבוצתית כאן היא אחד ממקורות הכוח שלנו!
ז.       לשיקולכם, שילוב השיעור כציון: אם אתם רוצים לשמור על "מתח לימודי חיובי", ניתן לשלב את תוכן השיחה – אם הוא קשור לנושאי הלימוד – כחלק מהמבחן, או לתת איזו משימה קצרה שתקבל ציון. אני לא חושב שתמיד יש בכך צורך, אבל – ייתכן שזה יכול לסייע בכתות מאתגרות יותר.
ח.      מול גורמי ידע מהאקדמיה והעולם האזרחי: חשוב להסביר קצת על הרעיון ולהשתדל לרתום אותם להמשך הדרך. כמו כן חשוב להבהיר להם שייתכנו שיבושים בתקשורת, ולבקש מהם להיאזר בסבלנות. יתרה מכך, ניתן לציין כי בגלל התשתית לעתים שיעור עלול להתבטל בגלל תקלות כאלו ואחרות. יש להכין את האורחים מבחוץ לכך.
 
לסיכום,
מהעבודה בשטח אני יכול לומר לכם שיש עניין גובר בפרוייקט: הן מצד מורים רבים, הן מצד גורמים בעולם האזרחי והן מצד גורמים שמוכנים לקדם את הפרוייקט. מעבר לכך, זוהי רק ההתחלה. הרעיון הולך ומתפתח, וזה קורה ויקרה בזכות דבר אחד: בזכותכם.
אני מזמין אתכם לקחת חלק ברעיון הזה, רעיון שמקדם את העוצמה והייחודיות הגלומות בכל מורה ומורה, ומעבר לכך – רעיון שיביא את העוצמה הגלומה בנו כמורים לידי ביטוי רב יותר. אני כאן לשירותכם ולשירותכן, להכוונה ולייעוץ.
צרו קשר: Tomerba312@gmail.com
Skype: tomer.baratz1
 
בכבוד רב וחנוכה שמח,
תומר ברץ
 
 
 
 

 
 
 
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה