פרטים עלי

התמונה שלי
מחנך ומורה לאזרחות ולהיסטוריה מטעם תוכנית "חותם", מלמד בתיכון אורט רמת יוסף, בת ים.

יום ראשון, 23 ביוני 2013

לראות עולם - סיכום שנה ראשונה, ומבט לעתיד


לפני פחות משנה פרסמתי כאן רעיון להקים רשת אירוח בין מורים לבין עצמם, ובין מורים לבין מוקדי ידע מחוץ למערכת החינוך – באמצעות שיחות וידאו.
לא ממש הצלחתי אז לגבש סופית את הרעיון וגם התגובות היו קצת סקפטיות – איך בדיוק משלבים את זה? איך זה יעבוד? גם בי קיננו לא מעט ספקות. לכן החלטתי להתנסות בעצמי קודם, ולפרסם את הנסיונות הללו. במקביל המשכתי לפתח את רעיון "מורים מארחים מורים" – לימים "לראות עולם".


החזון של "לראות עולם", לאחר תהליך גיבושו:  

יצירת קהילה רשתית ראשונה מסוגה בישראל, אשר תפגיש מורים בכיתותיהם עם מקביליהם ועם אנשי אקדמיה ועשייה מכל התחומים, באמצעות שיחות וידאו. הקהילה תהווה מרחב להעצמה של מורים ושל תלמידים ותשדרג את חוויית הלמידה של תלמידים רבים בישראל.
הלוגו הזמני של "לראות עולם"
המטרות הן ברורות:
א.      יצירת קהילה ארצית רב תחומית למען חינוך
ב.      גיבוש קהילת מורים מובילת רעיון ושיתוף פעולה
ג.       יצירת מרחב להעצמה הדדית של מורים מכל הארץ
ד.      חיזוק הרלוונטיות של מערכת החינוך בחיי התלמיד
ה.      חיבור בין הכיתה למעגלים הסובבים אותה
ו.        שדרוג חוויית הלמידה בכיתות
ז.       קידום עשייה חינוכית ברמות השונות

במילים אחרות, המטרה היא להשריש את השימוש בכלי שנקרא שיחות וידאו, ובאמצעותו להפגיש את התלמידים עם אורחים שספק אם היו נפגשים איתם בדרך אחרת. כל האורחים הללו ביחד ירכיבו את קהילת שיחות הוידאו למען חינוך הראשונה מסוגה בישראל. 
להצטרפות ולצפייה בנבחרת האורחים המתרחבת, היכנסו לקישור הבא: https://www.smore.com/7ush.

הפרוייקט במתכונתו הראשונית ("מורים מארחים מורים") זכה במקום ה-3 בוועידה הארצית ליזמות בחינוך מתוך כ-200 פרוייקטים. 

אולם כדי להבהיר טוב יותר כיצד הדברים באים לידי ביטוי בשטח, אדגים זאת באמצעות האורחים הרבים שאירחתי בכיתותיי השנה. לאור העובדה שלימדתי השנה שורת נושאים, אתמקד באורחים המרכזיים שהגיעו לכיתותיי על פי תחומי לימוד: אזרחות, ערבית ומזרח תיכון, חינוך והעשרה. 

שיעורי אזרחות - הזמנת אורחים על פי נקודת הזמן בשנה

במהלך השנה אירחנו בכיתה כמה אורחים על פי התקופה או הנושא הנלמד: 

יוסי שריד משוחח עם כיתה ט'4

בשיעור על חוק השבות, אירחנו את מפמ"ר אזרחות לשעבר, אדר כהן ששוחח עם התלמידים על המורכבות שבשאלה "מיהו יהודי?"; 
כשהתקרבנו לתקופת הבחירות אירחנו את מור רובינשטיין מהסדנה לידע ציבורי, שהובילה שיעור על אתר כנסת פתוחה ובו המחשנו את הידע שהציבור יכול וראוי שיקבל על נבחריו;
סמוך לחג השבועות אירחנו לשיחה ארוכה את שר החינוך לשעבר, מר יוסי שריד, ששוחח עם 
התלמידים על ההשוואה בין תהליך הגיור המורכב שקיים כיום בישראל, לעומת הליך הגיור המזורז שעברה רות המואביה.






אילנה דיין מתארחת בכיתה ט'4
בפרק של תפקיד התקשורת במדינה דמוקרטית אירחנו את אשת התקשורת אילנה דיין שהייתה פשוט נהדרת, שוחחה עם התלמידים בגובה העיניים ונשאלה סדרת שאלות על ידם. 










שיעורי ערבית - דגש על כיווני התפתחות עם השפה


שלומי אלדר מתארח בכיתה ח'4
בשיעורי ערבית יצרתי קשר עם שורת כתבים לענייני ערבים, בהם: רועי קייס מ-Ynet שהשתתף בסדרה בת 5 מפגשים בה סיפר לתלמידים על מסלולו ועבודתו האישית; תום שרון - לשעבר עורך חדשות באתר חדשות 2 שהשתתף בסדרה בת 5 מפגשים לרבות שיעורים אקטיביים על עבודת עורך החדשות, בהם הפך כל תלמיד לעורך חדשות צעיר; וכמובן - שלומי אלדר, הפרשן לענייני פלסטינים של ערוץ 10 דאז, ששוחח עם התלמידים על מסלולו האישי ועבודתו כעיתונאי. 





כמו כן אירחנו לשיחה את אביב צמח, מורה לאזרחות מסליסברג ואושיית תקשוב בתחום האזרחות– על מינוח בערבית, וסוגיית התרגום כסוגייה קריטית במסגרת המציאות המורכבת בין ישראל לשכניה; וכן אירחנו את טל, מורה לאזרחות – שסיפר לתלמידים על שירותו הצבאי המשמעותי ועל חשיבות האחריות והנתינה בכל מקום בו אדם נמצא. 


שיעורי חינוך והעשרה - דגש על הגשמת חלומות, תעוזה וראייה חברתית


במהלך השנה, כפועל יוצא של תפיסת עולם והרצון לבנות בתלמידים תחושת מסוגלות עצמית לצד הסתכלות חברתית על המציאות, אירחנו לכמה שיעורים אנשים שהגשימו חלום או שניים בחייהם, ובמקביל - כאלו שיכולים ללמד את הילדים שיעור על אופטימיות ואהבת האדם. 

אירחנו לשיחה על "כשרות חברתית" את עוזרו של שר החינוך, מר חילי טרופר, שהותיר חותם עמוק בכמה תלמידים בכיתת החינוך שלי. הוא שוחח עמם על חשיבות השמירה על ערכים חברתיים בבתי עסק, ולא רק על כשרות האוכל בלבד (קישור לסרטון, ראו כאן: http://www.youtube.com/watch?v=zKP93GGXY90).

באמצעות שיתוף פעולה עם פרוייקט הרצ"ל - הרצאות לנוער, אירחנו תלמידיי ואני שני אורחים מדהימים: 
אורי פורשטט, תלמיד כיתה ז' בן 12.5 שנסע לבקר את חברו וואי, שהוחזר לדרום סודן ביחד עם משפחתו. 
עידן צדוק, תלמידת תיכון בת 16, סוכרתית גאה, שסיפרה לתלמידים כיצד היא מתמודדת עם לכאורה קושי רפואי, אותו היא בכלל מגדירה כברכה (קישור לקטע מהשיחה עם אורי, ראו כאן:http://www.youtube.com/watch?v=XkYsc32JAHo)

במסגרת החלק של הגשמת חלומות, אירחנו סדרת חולמים ומגשימים:

שיעור סינית, חי מבייג'ין - רן בולדור בפעולה
רן בולדור – חבר יקר שמתגורר בבייג'ין ועובד ברדיו סין הבינ"ל, שוחח עם התלמידים על מסלולו האישי, ולימד אותם סינית. התלמידים ממש אהבו את השיעורים הללו והמשיכו להזכיר אותם גם כמה חודשים אחרי שהתקיימו.  רן התנדב לסשן של 3 שיעורי סינית והיד עוד נטויה! 

דותן טמיר – חבר לספסל הלימודים שלי, ומייסד מחנה E-campסיפר לתלמידים על הגשמת חלומו. התלמידים לא יצאו להפסקה, ודותן אף המשיך להיות בקשר עם תלמיד אחד מכיתתי שחולם להקים סטארט-אפ. תלמיד נוסף כבר ניגש ואמר לי שהוא נרשם ל-E-camp  לקיץ הקרוב.

לירון טופז – ישראלי שהגשים את חלומו ועובד כיום בענקית האנימציה דרימוורקס בהוליווד, קיים 2 שיחות מעוררות השראה עם התלמידים על הגשמת חלומות.









יעקב הכט מציג את כיתתי בפני פורום בכיר במשרד החינוך, משרדי גוגל ת"א
מאיה קלנר – זוכת המקום הראשון בוועידה ליזמות בחינוך עם אתר "אני 10" ללימוד מתמטיקה, הובילה הפעלה כיתתית באמצעות האפליקציה של האתר.



יעקב הכט – שיחה כיתתית קצרצרה עם יעקב, ראש "ערי חינוך" ואיש עשייה חינוכית מוביל בקנה מידה עולמי, חולם ומגשים, שהרצה בפני פורום מכובד במשרד החינוך במשרדי גוגל בת"א וצירף את כיתתי מקרית חיים לפאנל.






כאן המקום לומר תודה לכמה גורמים מרכזיים שסייעו בהפצת הפרוייקט:
  • לארגון "ערי חינוך" – יעקב הכט, חובב בכר, אפרת גולדברג ומוטי ליברמן שסייעו למנף את הרעיון.
  • לתוכנית חותם ובעיקר לאסף בנר, לדנה קרני ולדניאל ישראל שסייעו בהפצת הרעיון ובקישור לגורמים חשובים ורלוונטיים.
  • לכל צוות תיכון קרית חיים וחטיבת הביניים "דגן" - המנכ"ל ד"ר דודי גושן, נוגה הסגנית, מנהלת החטיבה עופרה טנדלר והצוות החינוכי - לימור, תמי, שלומית, רינת שאפשרו לי את החופש לפעול וליצור. 
  • לגילי רומן מהמרכז ליזמות בחינוך, על הליווי והייעוץ בשורה של תחומים הקשורים לרעיון.
  • לאפרת מזרחי מעטוף - מנחת פורום "כלים קטנים גדולים" ומעתה גם חברת הצוות המוביל של "לראות עולם" שסייעה לחבר ביני לבין גורמים חשובים כאלה ואחרים, וכן נתנה לי במה להציג את הרעיון.
  • פיני טל מהנהלת מחוז תל אביב – סייע בהפצת הרעיון ובחיבור לקהלי יעד נוספים בתוך מחוז תל אביב ובמחוזות נוספים בסביבה.
אולם התודה הגדולה ביותר מגיעה בעצם לתלמידים שלי, שבלי ההירתמות שלהם לרעיון, ההקשבה לאורחים, שיתוף הפעולה איתם וההשתתפות הנהדרת בשיעורים שום דבר לא היה יוצא אל הפועל. תודה יתרה ניתנת לתלמידי קבוצת "שגרירי לראות עולם" – 10 תלמידים נהדרים שנשארו בסוף כל יום שני לדון על התפתחות הפרוייקט, להציע רעיונות וחשיבה יצירתית שהפתיעו אותי בכל פעם מחדש ברצינות שלהם.

שגרירי "לראות עולם" אחרי יום לימודים ארוך, יושבים לאכול עוגה שהביאו למפגש השבועי. בצד השני נמצאת גל, שלא יכלה להגיע למפגש, והצטרפה אלינו באמצעות Google Hangout. 


אז סיימנו שנה אחת, אבל בעצם רק התחלנו. מה הלאה?


כעת לשמחתי מתגבש לו הצוות המוביל של "לראות עולם" הכולל מורים מכל הארץ, אותם תזכו להכיר בקרוב.

במקביל, אם אתם מורים שרוצים לארח אורחים מרתקים ולהתארח בכיתות אחרות – הצטרפו עכשיו למאגר האורחים ההולך וגדל של "לראות עולם" (כאמור, לנבחרת האורחים המתגבשת: https://www.smore.com/7ush).
פרטים נוספים תוכלו למצוא בפייסבוק: 
קבוצת הפייסבוק של "לראות עולם" – פורום סגור למורים ולאנשי חינוך, דינמי יותר. הקבוצה הפכה עם הזמן למקום שיתוף ידע ושאילת שאלות שקשורות ישירות לרעיון, והן לרעיונות מקבילים בתחום של חדשנות בחינוך. 
הדף הרשמי של "לראות עולם" – בו כל תלמיד וכל מורה יכול לצפות בתכנים השונים הקשורים להתפתחות הרעיון (הקישור: http://www.facebook.com/aneyetotheworld)

שלישית, נמשכת הפעילות לביסוס שיתוף פעולה עם פרוייקטים ייחודיים כגון פרוייקט הרצ"ל, כך שקהילת האורחים והמארחים תתרחב לכדי פורום משמעותי שמטרתו לחזק את החינוך בישראל.


אז הצטרפו לרעיון, בחנו את נבחרת האורחים וסמנו לעצמכם מורים מעוררי השראה או אנשי עשייה משמעותית שתרצו להביא לכיתתכם בשנה הקרובה.
תעדו את השיעורים הללו והעלו את התמונות לפורומים שלנו בפייסבוק, כך שנוכל להגיע אל עוד מורים, עוד בתי ספר, ולהפגיש עוד תלמידים עם עתידם הפוטנציאלי ולאפשר להם לראות עולם, ללא קשר למעמדם החברתי והרקע ממנו הם הבאים.

בכל ייעוץ, הכוונה, שאלה ועוד מונחים שקשורים לליווי מקצועי אישי - ניתן לפנות אליי בכל עת (חוץ משבתות, אתם יודעים, זמן איכות עם האנשים הקרובים לנו בחיים). 

שתהיה לכולנו חופשה מהנה, ושנת עשייה חינוכית משמעותית. 



בברכה, 
תומר ברץ, 
מחנך ומורה
מוביל "לראות עולם" 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה