פרטים עלי

התמונה שלי
מחנך ומורה לאזרחות ולהיסטוריה מטעם תוכנית "חותם", מלמד בתיכון אורט רמת יוסף, בת ים.

יום שבת, 12 בינואר 2013

תנו לשהות בשקט (על הקשר בין "אופק חדש" לכריתת יערות הגשם בברזיל)



בתקופה האחרונה המייל שלי וגם דף הפייסבוק מלאים בכל מיני תהיות ו/או כעסים ו/או ייאוש אל מול הרפורמות החדשות של משרד החינוך "אופק חדש" ו"עוז לתמורה".

אני מודה שאני לא בקיא עד לפרטי הפרטים בשתי הרפורמות האלו, אבל נדמה לעתים שאם אינך בקיא ברזיהן, אינך יודע בדיוק מה מגיע לך, וסביר להניח שלא תקבל את המגיע לך, כאשר גם המגיע לך אינו מובן מאליו ולעתים כלל אינו מגיע אליך.

מבולבלים? גם אנחנו.

מהמידע שאני מכיר, המורים אמורים לעבוד יום עבודה מלא (או משהו שקרוב לזה) על ידי הוספת שעות שהייה בהן יוכלו לבדוק מבחנים ולעשות את כל מה שהם היו אמורים לעשות בבית, ולצד זאת - שעות תגבור פרטניות לתלמידים (וגם כמה שעות נוספות במחצית 18, לפחות כך באופק חדש, שכוללות ישיבות שאינן מן המניין וכו').
בקיצור, משרד החינוך רוצה לרווח את המערכת עבור המורים כך שיוכלו לעשות חלק ניכר מעבודתם בבית הספר ולכן גם לקבל על כך שכר גבוה יותר. על הדרך הם גם יוכלו לתגבר תלמידים במקצועות השונים וגם התלמידים ייצאו נשכרים מכך. כמו כן, תחייב המערכת את המורים לצאת להשתלמויות (כי כולנו רוצים מורים שהם מומחי תוכן ומתלמדים) וכך גם תוכל להעלות להם את דרגת השכר בהמשך. פייר, נשמע טוב. למה לא? אני בהחלט תומך. אלא שכולם יודעים שבסופו של דבר, זה די מקרטע, לפחות כרגע. למה?

כולנו יודעים שעומס העבודה שנמצא על מורה חורג לחלוטין משעות השהייה שיש לו בבית הספר. כמות הבחינות, הטיפולים שמורה צריך לבצע, קל וחומר אם הוא מחנך, חורגים הרבה מעבר לכך. אבל אתם יודעים מה? בסדר, נגיד ששעות השהייה אמורות לצמצם את כמות העבודה בבית. קיבלתי. הבעיה מתחילה עוד הרבה לפני כן כי תכל'ס - כמעט שאין לאף אחד מהמורים שעת שהייה אמיתית.

במהלך החודש האחרון, ביום רביעי אחד, מצאתי את עצמי פשוט יוצא מהכלים במהלך "שעת שהייה" שהייתה לי. זו השנה הראשונה שבה אני מחנך כיתה, והכיתה שלי חזרה לא משהו מחופשת חנוכה. בסדר, קורה, מתפקידי להחזיר אותם לתלם. מעבר לכך, רציתי לנצל את שעת השהייה כדי לשוחח בדחיפות עם אחת מתלמידות הכיתה שלי שעוברת תקופה לא קלה, אך באותו רגע קיבלתי הנחייה למלא טפסים מסוימים – בכתב יד – כן, בכתב יד – לקראת וועדות פרט שמתקיימות בקרוב. ערימה של טפסים. זמן לא רב לפני כן פנתה אליי רכזת "אופק חדש" בתהייה למה אני לא ממלא את טופס השעות הפרטניות שלי, וחוץ מזה – אל תשכח למלא גם טופס השעות הנוספות שלך. לא השעות הפרטניות, השעות הנוספות – זה טופס אחר לגמרי! אה כן, ואתה מגיע להשתלמות תרבות ישראל ב-15:00.. נכון? ולהשתלמות ביום רביעי...אל תשכח.... רגע, ויש לכם פגישה של המחנכים ביום חמישי גם... וגם טפסים של הזדמנות שנייה, שהתלמידים יגישו לך....ו....

חלאס!

זאת הבעיה האמיתית, או לפחות חלק ממנה: הרפורמה אולי מתכוונת לסייע, אבל היא מגיעה עם מערך תיעוד בירוקרטי מיושן ומסורבל שפשוט לא מותיר למורים כמעט שום שעת שהייה פנויה. כמות הטפסים שצריך למלא די גדולה, ואני מודה שבנקודה מסוימת – פשוט התייאשתי מהניסיון לרדוף אחרי 18 השעות הנוספות שמגיעות לי. תוסיפו לזה את כל ההשתלמויות שיש למורים על חשבון שעות השהייה האלו, ועוד טפסים מקומיים של כל בית ספר, ועכשיו אמרו לי באמת: האם באמת הרפורמות האלו משיגות את מטרתן? האם עובדת היות המערכת מיושנת בחלקה, לצד העומס הרב של הבירוקרטיה שנלווית לרפורמות, לא מסרסת אותן ואינה מאפשרת להן לממש את תכליתן?

אז התעצבנתי, כן. המאה ה-21, ומחשב יכול לעשות פעולות מאוד פשוטות שיכולות לעזור לכולנו באמת. לשמחתי, לא התעצבנתי לבד, והטרוניות של כמה מעמיתיי להוראה בבית הספר לא נפלו על אוזניים ערלות. מצאתי צוות קשוב שמוכן להזיז עניינים, לרבות רכזת "אופק חדש" שנרתמה למאמץ, ואני יודע שזה לא טריוויאלי בימינו. כיום אנחנו בתהליך של מחשוב הטפסים השונים, והזנת פורמטים חדשים למערכת המשו"ב כך שהמורים לא יצטרכו לכלות את זמנם במילוי טפסים ובמרדף אחרי השכר שלהם.

בכלל, אני חושב שצריך להוציא את הדפים והטפסים אל מחוץ לאופנה, ואולי רק להדפיס איזה עותק מכל מסמך לשם הגיבוי. אנחנו מדברים על חינוך לקיימות ומטיפים לשלום עולמי ולאיכות הסביבה וכל זה? תגידו, כמה עצים נכרתו בשביל "אופק חדש"? רק הטפסים על השעות הפרטניות שווים ל-10 יערות גשם באמזונס.

מעבר לכך גם גיליתי שמערכת משו"ב, זו שאנחנו עובדים איתה לפחות, די מוכנה להקשיב להצעות ייעול ולקדם דברים. מן הסתם, האינטרס שלהם כמוצר הוא להתייעל, אחרת המערכת לא תהיה רלוונטית. אני חושב שיעשה טוב משרד החינוך אם יקצה צוות מחשוב שיעבוד מול תוכנות הבקרה השונות בבתי הספר כדי להכניס את כל הטפסים הכרוכים ברפורמות לתוכנות האלו, וכך לאפשר למורה להוציא את התדפיסים הרצויים בכמה קליקים, ומקסימום המורה יידרש להוסיף איזו הערה מילולית חופשית בצד. אם הרבה מורים יעלו את הצורך הזה מהשטח, אני מאמין שיימצא לו פתרון.

יש בעיות? מורים נתקלים בקשיים? אם באמת אכפת למשרד החינוך מהמשכורת של המורים, שלא ייתן להם לרדוף אחרי הכסף. אם מישהו שם באמת רוצה לחייב את המורים למשהו, ש"יחייב" אותם להגיע להשתלמות שמראה להם איך בדיוק מגיעים לטפסים הממוחשבים האלו, ואיך להזין את השעות הנוספות שלהם בתוכנות הללו בקלות וביעילות. אם יוצאים לרפורמה חדשה, צריך גם לדאוג להטמעה ולהתאמה – הטמעת הרפורמה בקרב המורים בצורה ידידותית ויעילה, והתאמתה למאה ה-21.

אני מאמין שכאשר מישהו במשרד החינוך יבין שזה צריך להיות חלק מרכזי במאמץ להצלחת הרפורמות האלו, נשמע יותר מורים שירגישו נוח יותר, שיתנו יותר ושגם יקבלו יותר. לצד המאמץ החינוכי תודעתי מול הציבור ("המורה של המדינה", שלטי חוצות על חשיבות החינוך בערים) המאמץ השני שהזכרתי חשוב לא פחות. הוא ייתן לכל המורים תחושה אמיתית שפיו ולבו של משרד החינוך שווים, שהסיסמאות מגובות בעשייה בשטח ושמטרתו היא אכן אחת – לשפר את איכות ההוראה בישראל ולתגמל את המורים כראוי להם.


שבוע טוב.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה